Blogs | 19 mei 2020

Hoe slim starten met zakelijk bloggen?

Ik heb een bekentenis. Bijna dagelijks adviseer ik mijn klanten om, als onderdeel van hun verkoopgerichte marketingcommunicatie, zakelijke blogs in te zetten. Je weet wel: die teksten op je website en LinkedIn waarmee je de lezer informeert met nuttige relevante tekst (en beeld). En waardoor je duidelijk maakt dat jij veel over dat onderwerp weet, waarna de lezer zelf de volgende conclusie trekt: ‘Met die man/of vrouw wil ik zakendoen.’ Ruim twee jaar schrijf en herschrijf ik blogteksten voor diverse klanten. Maar het schrijven van een blogtekst voor mijn eigen 1-mans bedrijf Rhinoz kwam er toe nu toe niet van.

Salentein Malbec en blog
Vorige week, na een goed glas Salentein Malbec, nam ik een kloek besluit en ben ik gewoon lekker een aantal eigen blogteksten gaan schrijven, waaronder deze. Het kwam als vanzelf uit mijn toetsenbord. Vanaf nu zal ik regelmatig inspirerende blogs het levenslicht laten zien. Je bent gewaarschuwd.

Waarover bloggen?
Waar ik het in mijn blogs over ga hebben? Onderwerpen en creatieve ideeën te over. Daar heb ik als enigszins eigenzinnige creatieveling geen content- of blogkalender voor nodig. Jij wel? Neus dan eens rond op Google. Verwacht van mij geen levensbeschouwelijke, religieuze of politieke blogteksten. Daar waag ik mij niet aan.
En die raad ik ook jou van harte af. Onderwerpen als voetbal kun je ook beter mijden. Lovende blogteksten over bijvoorbeeld een bekende voetbalclub uit Amsterdam of Rotterdam zijn af te raden. Want ook dat kan heel gevoelig liggen bij een bestaande of mogelijke klant. Niet doen dus. Maak je blog persoonlijk maar hou het zakelijk en informatief.

Blog niet te verkoperig
Nog een tip, misschien wel de belangrijkste: ga niet verkopen in je blogs! Tenminste niet direct. Superwervende teksten en oproepen om een product of dienst bij jou af te nemen gebruik je niet in je blog maar bijvoorbeeld wel op je website. Beloof je me dat je jouw blogteksten niet te verkoperig zult maken?

Handige kapstokjes voor je blog
In mijn eigen blogs zullen de onderwerpen marketingcommunicatie, creativiteit, verkoop en verkooppsychologie aan bod komen. Dat worden mijn vaste rubrieken. Het gebruik van vaste rubrieken is hartstikke handig want daardoor heb ik een soort van ‘kapstokje’ voor mijn blogs. O ja, ik ga ook een rubriek ‘Diversen’ aanmaken. Als me dan spontaan een interessant blog-onderwerp te binnen schiet of als ik bijvoorbeeld wil inhaken op actualiteit (scoort altijd goed) moet ik niet beperkt worden door mijn rubrieken. Met mijn rubriek ‘Diversen’ kan ik mijn blogs altijd ergens kwijt. Je begrijpt: een blogrubriek met de benaming ‘Diversen’ kan ook heel handig zijn voor jouw blogs. Trouwens, wat let jou en mij om, na voortschrijdend inzicht, blogrubrieken toe te voegen of benamingen te wijzigen. Niets!

Blogstress voorkomen
Alle begin is moeilijk. Dat geldt ook voor bloggen. En gold dus ook voor mij. Hoewel ik broodschrijver ben en makkelijk en snel onderwerpen verzin en teksten schrijf (type) had ik voor mijn blogs een aanloopperiode van maar liefst 11 maanden. Eerlijk is eerlijk: ik had al wel een digitaal mapje waarin ik allerlei mogelijke blog-items verzameld had. Misschien vind jij dat ook handig. Na het schrijven van mijn eerste blog, deze dus, had ik de smaak te pakken. En schreef ik meteen ook drie volgende blogs. Daar zul je nog even op moeten wachten. Want ik ga je echt niet elke dag verblijden met een blog. Je hebt immers wel meer te doen dan blogs lezen, toch?

Het is aan te raden om regelmatig te bloggen. Een blog de wereld insturen en vervolgens wachten tot horden klanten zich spontaan melden om klant bij je te mogen worden? Dat zou mooi zijn natuurlijk. Maar zo werkt het helaas niet. Bloggen is, net als bij vele andere zakelijke contacten, een kwestie van zaaien en oogsten en vergt een lange adem. Bij het ene MKB-bedrijf werkt een frequentie van 1 blog per week het beste, bij een ander is het aan te raden om elke twee weken of elke maand te bloggen. Een juiste frequentie is ook afhankelijk van de branche waarin je actief bent. In de ICT-wereld bijvoorbeeld zijn er ongelooflijk veel ontwikkelingen en heb je een overvloed aan mogelijke interessante blog-items. Ook mijn eigen branche, marketingcommunicatie en verkoopondersteuning, vind ik bijzonder boeiend en dynamisch. Toch beloof ik je plechtig dat ik hooguit twee keer per week een blog publiceer. Dat vind ik echt het maximum, ik wil ‘overkill’ voorkomen.

Het telkens maar opnieuw moeten/willen ophoesten van goede nieuwe blogs kan ‘blogstress’ veroorzaken.
Het geheim om dat te voorkomen: schrijf een aantal blogs vooruit. Dat werkt echt drukverlagend en bevordert de kwaliteit van je blogs kan ik je melden. Ik spreek uit ervaring.

Bloggen, ook goed voor je SEO
Zoals ik hiervoor al vertelde zijn er allerlei inspiratiebronnen voor je blogs zoals contentkalenders en natuurlijk Google. Bedenk het, tik het in bij Google en dit bedrijf komt op de proppen met volop informatiebronnen. Maar bega niet de fout om een onderwerp van iemand anders één op één over te nemen voor je blog. Dat bespaart je natuurlijk tijd maar het draagt niet bij aan je vindbaarheid. Sterker nog: Google straft ‘duplicate content’ af. Met unieke/authentieke content, dus ook met unieke/authentieke blogs, inspireer je je lezers, bouw je je autoriteit op of uit en verbeter je meteen gratis je vindbaarheid bij Google. Tip daarom: laat je gerust inspireren door anderen maar maak unieke content. Helemaal slim is om ook nog de juiste zoekwoorden in je blog te gebruiken.

Ideale bloglengte?
Size doesn’t matter? Geldt dat ook voor blogs? Wat is de ideale lengte van een blog? Tjsa, daar zijn meerdere (digitale) bibliotheken over volgeschreven. Volgens mij is daar geen eenduidig antwoord op te geven. Het belangrijkste is dat je met jouw blogs zinvolle en inspirerende informatie deelt met je lezers. En dat je je blogverhaal opdeelt in stukken zodat het lekker makkelijk wegleest. Teruglezend vind ik deze blog wat aan de lange kant. Toch hoop ik dat je je voordeel er mee doet. Mijn volgende blogs zullen (waarschijnlijk) korter zijn.

Over Jeroen van Netten / Rhinoz (web)tekst + marketing

Rhinoz (web)tekst + adviesTekst-expert/copywriter Jeroen van Netten van 1-mans bureau Rhinoz (web)tekst + marketing in Soest is gespecialiseerd in verkoopstimulerende content marketing.
En in het makkelijk uitleggen van complexe materie. Je mag ‘m gerust een veelzijdige en creatieve vakidioot noemen. Hij schrijft o.a. zoekmachinevriendelijke teksten voor websites (SEO webteksten), korte teksten voor e-mails en blogs maar ook lekker leesbare teksten voor whitepapers en e-papers. Zijn opdrachtgevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.

Interesse in een inspirerend adviesgesprek? Maak vrijblijvend een afspraak.

Effectieve WordPress website/webshop of (SEO) teksten nodig? Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.

Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.

proeftekst

webcheck

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.