Kijk naar je eiges – micro-tip

Enkele lezers van mijn micro-tips vroegen zich af: ‘Kan het ietsje minder’?

Reikhalzend kijken ze uit naar mijn wekelijkse micro-tips. Die willen ze braaf elke
woensdagochtend blijven ontvangen. Maar die micro-tips mogen wel wat korter. Vinden ze.

Ik ben de beroerdste niet. Wie wel trouwens? Voortaan worden mijn micro-tips wat korter.
Hooguit 500 woorden. Dat beloof ik plechtig. Zo helpe mij Microsoft Word almachtig
(met dank aan de functie ‘woorden tellen’).

Tijdens een advies- of kennismakingsgesprek met een prospect gooi ik altijd de vraag op
‘Waarom zou ik als potentiële klant voor jou kiezen? Of voor jouw bedrijf? Wat is jouw
speciale aanbod? ’

Da’s een lekker makkelijke vraag. Na het stellen ervan zet ik me altijd even flink schrap.
Want bijna altijd krijg ik na deze prikkelende vraag een flinke shitload aan goedbedoelde
algemeenheden over me heen gestort.

Enkele toppers hierbij: ‘Wij zijn heel klantvriendelijk, hebben persoonlijke aandacht en service
hoog in ons vaandel staan en we zijn bijzonder flexibel.’

Ik weet niet hoe het met jou zit. Maar dit lijken me niet echt overtuigende en pakkende
redenen om voor een bedrijf of een persoon te kiezen.

Want het is niet onderscheidend. Of profilerend. En het zijn al helemaal geen krachtige USP’s
(Unique Selling Points).

Wat is dan wél onderscheidend waardoor een prospect mogelijk zaken met je wil doen?
Heb je heel veel kennis van je producten/oplossingen? Waardoor je beter bent in maatwerk dan je concurrenten?

Hanteer je lagere prijzen voor je producten en service? Kun je binnen 3 dagen leveren (en de concurrent pas na 2 weken)? Zijn jouw producten voorzien van een glasheldere handleiding zodat er geen tijd of geld verspild wordt?

Ik noem maar iets. Het bepalen van een echt onderscheidende profilering – sommigen noemen het positionering – is niet makkelijk. Maar natuurlijk wel gigabelangrijk voor je online communicatie. En voor je verkoop.

Zo’n 2 maanden geleden mocht ik in een imposant kantoorpand in Houten ongeveer
‘op audiëntie’ komen bij een prospect die ik heel graag wilde omturnen in een klant.

Nog voor ik een slok koffie kon nemen vroeg meneer de directeur me letterlijk: ‘Jeroen, fijn dat je hier bent,
ik vertel je heel open dat we ook een gesprek met 2 andere content marketeers gaan hebben. Waarom zouden voor jou moeten kiezen? Wat zijn jouw USP’s?

Je moet er bij geweest zijn om het te geloven. Ik zat met mijn bek vol tanden.
Een volle 1,5 seconden lang was ik stil. Vervolgens ging ik los.

Niet met saaie dooddoeners natuurlijk. Maar met echt onderscheidende verkoopargumenten.
Noem het USP’s.

Die vielen blijkbaar ‘in het pulletje’ bij de directeur. Want ze kozen – volkomen terecht
vind ik – voor mij.

Inmiddels heb ik onder meer hun webteksten geoptimaliseerd. Als eerste pakten we
hun profilering aan. Die is nu aansprekend. Uitdagend zelfs. En zorgt voor meer conversie
(leads en verkoop).

Wil je dat we samen eens goed kijken naar jouw profilering/positionering/USP’s? Laten we
dan afspreken.

Bellen 0654.220.452. Of stuur me een mailtje.

Meer weten over mijn genadeloze MKB WebCheck adviesrapport met 35 adviezen/tips?
Kijk op https://www.rhinoz.nl/product/genadeloze-mkb-webcheck-35-punten/

Over Jeroen van Netten / Rhinoz (web)tekst + marketing

Rhinoz (web)tekst + adviesTekst-expert/copywriter Jeroen van Netten van 1-mans bureau Rhinoz (web)tekst + marketing in Soest is gespecialiseerd in verkoopstimulerende content marketing.
En in het makkelijk uitleggen van complexe materie. Je mag ‘m gerust een veelzijdige en creatieve vakidioot noemen. Hij schrijft o.a. zoekmachinevriendelijke teksten voor websites (SEO webteksten), korte teksten voor e-mails en blogs maar ook lekker leesbare teksten voor whitepapers en e-papers. Zijn opdrachtgevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.

Interesse in een inspirerend adviesgesprek? Maak vrijblijvend een afspraak.

Scroll Up