Nut & noodzaak van een goede contentkalender

Niets menselijks is ook de MKB-ondernemer vreemd: de ene dag heb je volop inspiratie voor bijvoorbeeld een opvallende en ‘scorende’ LinkedIn-post of een interessante zakelijke blog. De andere dag ontbreekt alle inspiratie voor goede content.
Een contentkalender voorkomt dat je je doelgroepen de ene week overspoelt met berichten en dan weer veel te lang niets van je laat horen. Dankzij dit handige hulpmiddel wordt je een gestructureerde zender waardoor je ‘top of mind’ wordt en blijft bij klanten en mogelijke nieuwe klanten.

Wat is een contentkalender?
In je contentkalender neem je informatie op over de verspreiding van je content en geef je aan wanneer, waarover, via welk kanaal en voor wie je content gaat verspreiden. Werk je in een wat grotere organisatie, dan kun je in de contentkalender ook aangeven wie er eindverantwoordelijk is voor de creatie en de verzending van de content en wat de status van de content is. Belangrijke vragen bij het invullen van een contentkalender zijn onder meer: ‘Hoe vaak wil je content verspreiden?’en ‘Hoe gedetailleerd wil je alles plannen?’ en ‘Hoe ver wil je alles vooruit plannen?’

Handig houvast
Het maken van een contentkalender kost natuurlijke enige tijd maar is een heel rendabele investering. Want je bespaart veel tijd, moeite en stress omdat je ruim tevoren weet welke content gemaakt en gedistribueerd gaat worden. Met het opstellen van een goede contentkalender dwing je jezelf bovendien om met je content tijdig in te spelen op evenementen die jouw doelgroep belangrijk vindt. Dat kan zijn Valentijnsdag, Koningsdag, lente, pasen of kerstmis. Om maar eens iets te noemen. Er zijn ook eventkalenders waarbij elke dag zogenaamd heel speciaal is en die je willen doen geloven dat bijvoorbeeld de dag van het ‘hoi zeggen tegen een ander’ heel belangrijk is. Aan dat soort inhakers heb niks. Blijf je gezonde verstand gebruiken zou ik zeggen.

Doel van je content
Voordat je een contentkalender gaat maken dien je het doel en de beschikbare middelen van je content vast te stellen. Dit doe je door:

  • heldere marketing/verkoopdoelen te bepalen (bijv. meer traffic naar je website, meer zichtbaarheid op social media behalen).
  • een duidelijk beeld te schetsen van je doelgroep en hoe je hen wilt aanpreken (joviaal, formeel, adviserend, informerend, etc.).
  • te bepalen welke (gratis) communicatiekanalen je gaat inzetten. Tip: kijk eens op Buffer.com

Tip 1: Plannen maar…
Plan zoveel mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld feestdagen, interessante evenementen zoals de Olympische Spelen en andere interessante dagen voor jouw doelgroep opnemen in je contentkalender. Wat dacht je bijvoorbeeld van de troonrede die elk jaar op de derde dinsdag van september wordt ‘onthuld’. Daar kun je zakelijk heel mooi en opvallend op inspelen. Inspiratie nodig? Google maar eens en je vindt allerlei mogelijke ‘haakjes’ die bruikbaar zijn voor je verkoopgerichte contentcreatie.

Tip 2: Heerlijk helder
Maak je contentkalender heel overzichtelijk zodat het ook voor je collega’s in één oogopslag duidelijk is wat er moet gebeuren. Een handige indeling voor elke contentkalender:

  1. Wanneer?
    Door het weeknummer met daaronder alle dagen van de week te vermelden is het duidelijk wat er per dag gedaan dient te worden. Bedenk hierbij dat elk platform een andere frequentie vereist en op een ander tijdstip het meest effectief is. Op LinkedIn kun je, zo heeft onderzoek uitgewezen, het beste om de twee dagen posten,
    op Facebook kun je gerust 1 of 2 keer per dag posten. Zelf vind ik Twitter een onprettig platform. Wil je dit wel inzetten omdat je ervan overtuigd bent dat het scoort? Vooral doen. Vijf keer per dag Twitteren (kwebbelen) is geen probleem. De beste tijden voor posts op Facebook, Instagram en Pinterest zijn over het algemeen tussen 13.00 en 16.00 uur maar dit verschilt per doelgroep natuurlijk. Je bericht op LinkedIn kun je het beste versturen  aan het begin of einde van een werkdag.
  2. Welk soort content?
    Keuze genoeg: bijvoorbeeld een blog, foto, video, link, infographic of een nieuwsbericht. Bepaal ook het type content: tips, cases, verhalen (storytelling), etc. Bedenk en maak het maar. 
  3. Voor wie?
    Net als bij je overige marketinginspanningen is het ook bij het opstellen van je marketingkalender belangrijk om te bepalen of je je met jouw content wilt focussen op bestaande klanten of dat je je wilt richten op nieuwe klanten (suspects en prospects)
  4. Welk medium?
    Kies je bijvoorbeeld voor LinkedIn of Facebook? Of heb je een heel mooi product en zet je met mooie foto’s of een video (ook) Instagram of Pinterest in? 
  5. Onderwerp
    Waar gaat de content over? Hoe dan ook: hou het boeiend en durf creatief en prikkelend te zijn. Niemand houdt van saai. Jij toch ook niet?
  6. Auteur
    Werk je bij een grotere organisaties, dan is het van belang te weten wie van je collega’s de content gaat maken.
  7. Status
    Als je bij een grotere organisatie werkt en collega’s hebt is het natuurlijk ook belangrijk om te weten hoe ver hij of zij is met het maken van de content. 

Tip 3: Af en toe brainstormen
Kom af en toe met je collega-contentmakers bij elkaar om te brainstormen over de inhoud van je content.
Extra portie verkoopgerichte creativiteit nodig? Koop dat gewoon in. Ik weet een goeie specialist op dat gebied…

Tip 4: Flexibel blijven
Een contentkalender geeft structuur en houvast, maar is geen ‘heilig document’ dat in beton is gegoten. Blijf wel flexibel. Want het is slim zijn om gebruik te maken van plotselinge gebeurtenissen waar je met je content mooi op kunt aanhaken. Het kan bijvoorbeeld interessant zijn om aan te haken op nieuwsberichten in de landelijke media of in vakmedia.

Tip 5: Evalueer de contentkalender
Hou de effecten van de door jou verspreide content elke 2 maanden bij om je contentkalender te evalueren. Welke content werd goed gelezen en welke content scoorde minder goed? Je kunt dan onder meer je onderwerpen, de inzet van platforms en de frequentie van verzending aanpassen. Door je contentkalender regelmatig te evalueren en te optimaliseren kom je tot de ideale methode om de perfecte content te verspreiden.

Voordelen van een contentkalender op een rijtje
Het werken met een contentkalender heeft de volgende voordelen:

  • Je krijgt een goed overzicht van de content die je de komende tijd gaat delen.
  • Je weet van tevoren wat je gaat plaatsen, dus geen last minute stress.
  • Je kunt content voorbereiden en inplannen op social media.
  • Je zorgt er voor dat je frequent communiceert, waardoor je frequent aanwezig bent.
  • Je klanten weten dat er regelmatig nieuwe content komt, je krijgt hierdoor terugkerende webbezoekers.
  • Je maakt op een efficiënte manier werkt van contentmarketing zodat je tijd overhoudt!

“Ik ben niet creatief”
Dat hoor ik eerlijk gezegd al ruim 25 jaar. Met alle respect: dat is onzin. Iedereen is creatief, de één wat meer dan de ander. Toch (een beetje) hulp nodig bij het opstellen van je contentkalender en het verzinnen van onderwerpen? Of misschien wel bij het schrijven van bondige, overtuigende teksten? Laten we eens afspreken.

Over Jeroen van Netten / Rhinoz (web)tekst + marketing

Rhinoz (web)tekst + adviesTekst-expert/copywriter Jeroen van Netten van 1-mans bureau Rhinoz (web)tekst + marketing in Soest is gespecialiseerd in verkoopstimulerende content marketing.
En in het makkelijk uitleggen van complexe materie. Je mag ‘m gerust een veelzijdige en creatieve vakidioot noemen. Hij schrijft o.a. zoekmachinevriendelijke teksten voor websites (SEO webteksten), korte teksten voor e-mails en blogs maar ook lekker leesbare teksten voor whitepapers en e-papers. Zijn opdrachtgevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.

Interesse in een inspirerend adviesgesprek? Maak vrijblijvend een afspraak.

Scroll Up