Lekker voor nix – blog

Zoals gisteravond ‘onthuld’ werd tijdens de nieuwste ‘persco’ komen we steeds meer uit de wurggreep van
“Het Virus”. Stap voor stap. Er gloort weer licht aan de tunnel: halleluja!

Lock-down of niet: zaak was en is om slim volop ‘in the picture’ te blijven bij je klanten. En bij potentiële klanten. Een oud spreekwoord zegt het goed: ‘Als men jou niet (meer) kent koopt men bij de concurrent’.

Een blog op je website en LinkedIn is een beproefde manier om jezelf en jouw expertise te presenteren.

En om lezers te activeren. Tot het aanvragen van een offerte of een adviesgesprek, een bestelling, etc.
Het leuke: bloggen is niet moeilijk. En hartstikke gratis.

Richard, eigenaar van een bedrijf gespecialiseerd in kabelmanagement (netjes wegwerken van kabels/snoeren voor apparatuur) voor bedrijven, boekte vorige week een half uur gratis sparren met mij.

Was een bijzonder vruchtbaar half uurtje. Vonden en vinden we beiden. Enniwee, Richard laat zijn website/webshop door mij beoordelen via een MKB WebCheck. En – geloof het of niet – hij gaat bloggen.

Niet eens in de twee of drie maanden. Of wanneer dat toevallig zo eens zo uitkomt. Nee, één keer per week. Weer of geen weer. Echt waar. Dat heeft hij mee verzekerd. En ik geloof hem op zijn blauwe ogen. Of heeft hij nou bruine ogen?

Tijdens ons half uurtje sparren over online communicatie gaf ik hem een aantal handige blogtips. Die wil ik je niet onthouden. Waarom zou ik? Doe er je voordeel mee.

Tip 1: Geef waardevolle kennis weg
Etaleer je kennis en ervaring. En geef enkele waardevolle tips en adviezen. Geef zeker niet al je know how weg. Prikkel de lezer aan het eind van je blog om meer te weten te komen tijdens een persoonlijke kennismaking.

Tip 2: Wees (grotendeels) jezelf
Doe jezelf niet totaal anders voor dan je bent. Nergens goed voor. Werkt juist averechts.

Tip 3: Zie jouw ideale klant voor je
Niet die man of vrouw met een onuitputtelijk budget. Hou het realistisch. Neem een goede klant in gedachten terwijl je je blog schrijft.

Tip 4: Schrijf met een glimlach
Laat jouw lol in het informeren (en overtuigen) van de lezer van het beeldscherm af spatten.

Tip 5: Schrijf in begrijpelijke taal
Geen Jip-en-Janneke taal. Dan onderschat je je lezer. Vind-ie niet leuk. Hanteer ongeveer het schrijfniveau van groep 6 van een basisschool in Nederland. Laat jargon achterwege. Maakt geen indruk. Lees ook mijn blog
25 schrijftips waardoor je online meer verkoopt’.

Tip 6: Gebruik tussenkopjes
Ook jouw lezer leest niet. Hij of zij scant. Serveer de informatie in jouw blogs in ‘hapklare brokken’. Gebruik tussenkopjes. Maar ook korte alinea’s en puntsgewijze opsommingen.

Tip 7: Gebruik een vaste template
Zoals bijvoorbeeld: een prikkelende kopregel/titel, korte inleiding met probleemstelling en oplossing.
En vervolgens detaillering van het probleem en de oplossing. Met een vaste template voor je blog hoef je niet telkens het wiel opnieuw uit te vinden. Scheelt je veel schrijftijd. Ik spreek uit ervaring.

Tip 8: Stel vragen in je blog: lok reacties uit
Je wilt niet slechts ‘zenden’. Stel daarom vragen in je blogtekst. Bijvoorbeeld in de titel. Daarmee betrek je je lezer bij je blog. Dat wil je toch?

Tip 9: Vermeld je ideale doelgroep
Ikzelf werk bijvoorbeeld het liefste voor en met verkoopgerichte MKB-ondernemers en ZZP’ers. Die mensen wil ik aanspreken. En noem ik daarom in mijn blogs.

Tip 10: Zet duidelijke calls-to-action in
Je wilt met je blog laten weten dat jij een geweldige oplossing biedt. Of dat je zo’n unieke kennis en ervaring hebt. Maar je wilt ook dat ze je bellen. Of e-mailen. Roep dat op met je calls-to-action. Niet te vaak. Want een blog is anders dan een verkoopfolder of website.

Hulp nodig bij het schrijven/redigeren van activerende blogs voor je website, webshop, post op LinkedIn of via andere online kanalen?

Laten we samen de mogelijkheden bekijken. Bel me (0654.220.452). Of laat mij contact met jou opnemen.

Mini-webinar “marketingdata”, wo. 19.05.21: info & aanmelding 

Over Jeroen van Netten / Rhinoz (web)tekst + marketing

Rhinoz (web)tekst + advies

Tekst-expert/copywriter Jeroen van Netten van 1-mans bureau Rhinoz (web)tekst + marketing in Soest is gespecialiseerd in verkoopstimulerende content marketing. En in het makkelijk uitleggen van complexe materie. Je mag ‘m gerust een veelzijdige en creatieve vakidioot noemen. Hij schrijft o.a. zoekmachinevriendelijke teksten voor websites (SEO webteksten), korte teksten voor e-mails en blogs maar ook lekker leesbare teksten voor whitepapers en e-papers. Zijn opdrachtgevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.

Interesse in een inspirerend adviesgesprek? Maak vrijblijvend een afspraak.

Scroll Up