Hergebruik je online content – 25 beste tips  

Content is king. Goede online marketing content (tekst en beeld) is cruciaal. Draagt bij aan je profilering als expert op jouw vakgebied. Zorgt voor de juiste activatie (informatie-aanvraag of verkoop). En toevoeging van relevante content op je website maakt Google blij. Waardoor je – zonder extra kosten – een hogere ranking in de zoekmachineresultaten scoort. Tenminste, als je bij je webcontent de juiste zoekwoorden/termen gebruikt.

Het verzinnen en maken van goede content voor je website, blogs, whitepapers, e-mails en social media posts is vaak enorm tijdrovend. En bijna altijd is het vinden van geschikte beelden een hele crime en niet  5 minuten gebeurd. Om die reden is het slim om je content te recyclen.

Meer rendement uit marketingbudget
Heb je al krachtige content die aantoonbaar scoort? En geen tijd of inspiratie voor het maken van volledig nieuwe content? Hergebruik dan je bestaande content. Wil je totaal nieuwe content? Doe het dan slim.
Schrijf teksten en kies plaatjes of video die volledig of grotendeels herbruikbaar zijn, o.a. voor verschillende communicatiemiddelen. Dat zorgt voor consequentie in je communicatie. En het bespaart je bakken tijd en kosten. Waardoor je aantoonbaar meer rendement uit je marketingcommunicatiebudget haalt.

Hoger bereik realiseren
Laten we eerst even een misverstandje uit de wereld helpen. Velen denken dat anderen onze eerder gepubliceerde content wel gelezen of gezien heeft. Dat is vaak niet zo. Want we worden dagelijks overspoeld met content. Daardoor is er een redelijke kans dat bijvoorbeeld iemand jouw uiterst waardevolle post op LinkedIn gemist heeft. Omdat hij of zij net die dag vrij had. Of juist heel druk was. Of omdat de tekst en het plaatje niet aanspraken. Misschien zorgde het algoritme er voor dat de betreffende persoon jouw content direct na publicatie niet te zien kreeg. Duidelijk zal zijn: het is aan te raden om online content te hergebruiken.
Want het bespaart je niet alleen tijd en geld, het verhoogt ook je ‘trefkans’ om je boodschap over te brengen bij een groter publiek. Heeft iemand jouw bericht in vrijwel dezelfde uitvoering wél eerder gezien en gelezen? Geen probleem. Heb je ooit meegemaakt dat een prospect jou belde om je te laten weten dat het hem of haar stoorde dat je jouw content meerdere malen gebruikte? Nee toch? Heb ik ook niet meegemaakt.

Pak je best scorende content erbij
Hoe je het recyclen van je bestaande online content aanpakt? Heel simpel: pak je best scorende content erbij en bedenk wat nog steeds relevant is. Ga daarmee aan de slag. Content recycling, ook wel content curation genoemd, is vooral een kwestie van doen. Met mijn 25 tips kost het je minder tijd dan gedacht. Heb je geen tijd, kom je er niet uit of heb je (opstart)hulp nodig? Neem vrijblijvend contact met me op.

25 beste tips voor het hergebruiken van je content

  1. Actualiseer (markt)cijfers en informatiebronnen zoals een nieuw onderzoek.
  2. Voeg een nieuwswaardig actueel feit toe en maak je artikel opnieuw relevant.
  3. Verzin een nieuwe titel, liefst met een goed scorend zoekwoord.
  4. Gebruik nieuw beeldmateriaal (foto, illustratie of video).
  5. Bekijk je huidige content vanuit een andere invalshoek of gebruik een andere context.
  6. Bij webcontent: zorg ervoor dat je permalink hetzelfde blijft als je jouw content opnieuw publiceert.
  7. Gebruik de ‘platte’ tekst van je e-mail of webcontent in een whitepaper of e-book.
  8. Maak een leuke online poll of quiz van je bestaande content.
  9. Voeg een actie-element toe aan je bestaande content (bijv. met tijdelijk prijsvoordeel).
  10. Giet de profieltekst over je bedrijf in andere vorm. Gebruik bijvoorbeeld de kracht van storytelling.
  11. Gebruik foto’s en teksten uit een uitgebreide webpublicatie in afzonderlijke korte social media posts.
  12. Verwerk je best gelezen tips in een opiniërend artikel.
  13. Verwerk de reacties op je blogs of e-mails in je bestaande content.
  14. Verander je bestaande content in een waardevolle ‘weggever’ om je lijst van inschrijvers voor je e-mail tips uit te breiden. Voorbeeld van een weggever: ’14 gouden website-tips’
  15. Plaats je gastblog in iets gewijzigde vorm (tekst en/of beeld) op een ander platform.
  16. Hak je je bestaande webtekst op in tweeën: behandel in deel 1 het ‘waarom’ en leg in deel 2 het ‘hoe’ uit.
  17. Maak een ‘Top 10 van best gelezen in 2020’ en deel daarmee opnieuw jouw meest succesvolle content.
  18. Voeg een klantenquote, een uitgebreide testimonial of een klantencase toe.
  19. Gebruik de meest aansprekende quotes in een uitgebreid klanteninterview in je social media posts.
  20. Interview iemand met een verrassende kijk op jouw themathiek en voeg dat toe.
  21. Bundel je 10 leukste/opvallendste reacties op je blog.
  22. Verzamel bestaande content voor een thematische e-mail nieuwsbrief.
  23. Nodig iemand uit om een gastblog op jouw website te schrijven.
  24. Bied je bestaande (web)content opnieuw aan op een ander moment of via een ander communicatiekanaal.
  25. Promoot je huidige webcontent door in te haken op actualiteit.

Heb je mijn tips gelezen maar wil je hulp bij het hergebruiken van je bestaande online marketing content?
Of wil je weten hoe je nieuwe content geschikt maakt om meerdere keren te hergebruiken?

Laten we samen de mogelijkheden bekijken. Bel me (0654.220.452). Of laat mij contact met jou opnemen.

Over Jeroen van Netten / Rhinoz (web)tekst + marketing

Rhinoz (web)tekst + adviesTekst-expert/copywriter Jeroen van Netten van 1-mans bureau Rhinoz (web)tekst + marketing in Soest is gespecialiseerd in verkoopstimulerende content marketing.
En in het makkelijk uitleggen van complexe materie. Je mag ‘m gerust een veelzijdige en creatieve vakidioot noemen. Hij schrijft o.a. zoekmachinevriendelijke teksten voor websites (SEO webteksten), korte teksten voor e-mails en blogs maar ook lekker leesbare teksten voor whitepapers en e-papers. Zijn opdrachtgevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.

Interesse in een inspirerend adviesgesprek? Maak vrijblijvend een afspraak.

Scroll Up