Checklist/10 korte blogtips voor verkoopgerichte MKB’ers

Zowel tijdens als na de lock-down is het slim om ‘in the picture’ te blijven bij je klanten. En bij potentiële klanten. Een oeroud spreekwoord zegt het goed: ‘Als men jou niet (meer) kent koopt men bij de concurrent’. Een blog maken en plaatsen op je website en op LinkedIn (eventueel deels) is een bewezen manier om jezelf en jouw expertise te presenteren. En lezers aan te zetten tot activatie: het aanvragen van een offerte, adviesgesprek, een bestelling, etc. Het leuke van bloggen: het is niet moeilijk. Al helemaal niet met mijn checklist/10 praktijktips.

Tip 1: Geef waardevolle kennis weg
Etaleer je kennis en ervaring en geef enkele waardevolle tips en adviezen. Geef zeker niet al je know how weg.
Prikkel de lezer aan het eind van je blog om meer te weten te komen tijdens een persoonlijke kennismaking
(live of via Teams/Zoom).

Tip 2: Wees (grotendeels) jezelf

Doe jezelf niet totaal anders voor dan je bent. Nergens goed voor. Werkt juist averechts.

Tip 3: Zie jouw ideale klant voor je
Nee, ik bedoel niet die man of vrouw met een onuitputtelijk budget. Hou het realistisch. Neem een goede klant in gedachten terwijl je je blog schrijft. Een foto van hem of haar op je bureau leggen? Mag natuurlijk, maar hoeft niet.

Tip 4: Schrijf met een glimlach
Dus niet na een iets te gezellige avond. Met bijvoorbeeld iets te veel drank. Laat jouw lol in het informeren (en overtuigen) van de lezer van het beeldscherm af spatten.

Tip 5: Schrijf in begrijpelijke taal
Geen Jip-en-Janneke taal. Dan onderschat je je lezer. Vind-ie niet leuk. Hanteer ongeveer het schrijfniveau van groep 6 van een basisschool in Nederland. Laat jargon achterwege. Maakt geen indruk. Stoort zelfs het leesritme. Lees ook mijn blog ‘25 schrijftips waardoor je online meer verkoopt’.

Tip 6: Gebruik tussenkopjes
Ook jouw lezer leest niet. Niet meteen tenminste. Hij of zij scant. Geldt voor teksten en beelden. Serveer de informatie in jouw blogs daarom in ‘hapklare brokken’. Gebruik tussenkopjes maar ook korte alinea’s en puntsgewijze opsommingen.

Tip 7: Gebruik een vaste template
Zoals bijvoorbeeld: een prikkelende kopregel/titel, korte inleiding met probleemstelling en oplossing en vervolgens detaillering van probleem en oplossing. Met een vaste template voor je blog hoef je niet telkens het wiel opnieuw uit te vinden. Scheelt je veel schrijftijd. Ik spreek uit ervaring.

Tip 8: Stel vragen in je blog: lok reacties uit
Je wilt niet slechts ‘zenden’ maar communicatie. Ja toch? Stel daarom vragen in je blogtekst. Bijvoorbeeld in de titel. Daarmee betrek je je lezer bij je blog. Werkt geheid. Waarom zou je het niet doen?

Tip 9: Noem je ideale doelgroep in de titel

Ikzelf werk bijvoorbeeld het liefste voor en met verkoopgerichte MKB-ondernemers. Da’s mijn doelgroep.
Die mensen wil ik aanspreken. Niet voor niets heb ik deze blog ‘Checklist/10 korte blogtips voor verkoopgerichte MKB’ers’ genoemd.

Tip 10: Zet duidelijke calls-to-action in
Is een expertblog alleen bedoeld voor informatie-overdracht? Who says? Tuurlijk niet. Je wilt met je blog iets bereiken, toch? Niet alleen neerpennen waarom jij zo’n geweldig product of dienst hebt. Of dat je zo’n unieke kennis en ervaring hebt. Je wilt dat ze bellen of e-mailen. Roep dat op met je calls-to-action. Zet dat niet teveel in. Want een blog is niet hetzelfde als een verkoopfolder of een website.

Ben je MKB-ondernemer of werkzaam bij een MKB-bedrijf? En heb je hulp nodig bij het schrijven/redigeren van activerende blogs voor je website, webshop, post op LinkedIn of via andere online kanalen?

Laten we samen de mogelijkheden bekijken. Bel me (0654.220.452). Of laat mij contact met jou opnemen.

Over Jeroen van Netten / Rhinoz (web)tekst + marketing

Rhinoz (web)tekst + adviesTekst-expert/copywriter Jeroen van Netten van 1-mans bureau Rhinoz (web)tekst + marketing in Soest is gespecialiseerd in verkoopstimulerende content marketing.
En in het makkelijk uitleggen van complexe materie. Je mag ‘m gerust een veelzijdige en creatieve vakidioot noemen. Hij schrijft o.a. zoekmachinevriendelijke teksten voor websites (SEO webteksten), korte teksten voor e-mails en blogs maar ook lekker leesbare teksten voor whitepapers en e-papers. Zijn opdrachtgevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.

Interesse in een inspirerend adviesgesprek? Maak vrijblijvend een afspraak.

Scroll Up