5 redenen waarom content marketing belangrijk is voor élke MKB-ondernemer

Rhinoz (web)tekst + adviesSteeds meer MKB-ondernemers ontdekken de effectiviteit van content marketing bij het bereiken van klantenbinding en het aantrekken van nieuwe klanten. Bij een effectieve content marketing strategie is het vooral van belang dat je jouw (unieke) kennis deelt. Het vertellen van jouw ‘verkoopverhaal’ moet hierbij niet de hoofdmoot zijn. Houd bij het inzetten van content marketing goed rekening met wat jouw doelgroep interessant, informatief en leerzaam vindt. Wat zij ervaren als toegevoegde waarde. In dit blog stip ik 5 redenen aan waarom content marketing ook heel goed kan werken voor jouw business.

  1. Vele passende vormen
    Content marketing is er in verschillende vormen en gaat verder dan inbound marketing.

    Daar gaat het vooral om social media, blogs en zoekmachine-optimalisatie. Bij content marketing kun je onder meer whitepapers en webvideo’s inzetten. En die bijvoorbeeld promoten met Google Adwords.
    Wil je echt werk maken van content marketing? Dan is het aan te raden om een strategie of minstens een gestructureerd en gefaseerd plan van aanpak te hebben. Helemaal goed is het om gebruik te maken van een handige marketing automotion tool zoals bijvoorbeeld Active Campaign. Hierdoor heb en houd je overzicht en versterken de verschillende content items elkaar. Een voordeel van een strategische inzet van content marketing is ook dat het je niet onnodig veel tijd en budget hoeft te kosten. Dat geldt voor iedereen: of je nu MKB’er of ZZP’er bent of werkzaam bent in een groot bedrijf.
  2. Praten met je doelgroep (niet tegen)
    Bij elke vorm van marketing is het, dat weet iedereen, natuurlijk essentieel dat je heel goed weet wie je doelgroep is. Dat geldt in het bijzonder bij het inzetten van content marketing. Want content marketing is praten met mensen. Niet tegen ze aan ‘leuteren’. Stel je klanten en mogelijke klanten – live en online – vragen om er achter te komen waar ze behoefte aan hebben. En waar ze tegenaan lopen. Luister echt naar hun feedback. Sterker nog: zie dat als gratis advies waar jij je voordeel mee kunt doen bij het gericht inzetten van content marketing. Stel bijvoorbeeld open vragen aan klanten. Of gebruik hun reacties op jouw whitepaper. Sommige online marketeers noemen dit ‘dialoog marketing’. Ik niet. Want is gewoon een kwestie van aandachtig luisteren en slim inspelen op wensen en behoeften van klanten. Niet meer, niet minder.
  3. Schrijf voor klanten en voor Google
    Echt waar: je hebt van die ‘teckies’ die vinden dat je bij content marketing je teksten uitsluitend hoeft af te stemmen op onze grote vriend Google. En dat je al je webteksten helemaal moet volproppen met SEO-zoektermen en -woorden.
    Ik ben daar niet van. Daar heb ik, al zeg ik het zelf, een goede reden voor.
    Zal ik je vertellen. In content marketing teksten moet je, ik zei het al eerder, vooral praten mét je lezer.
    En dat is een mens. Dus geen technologisch algoritme. Natuurlijk is het wel handig om in je teksten en overige vormen van content rekening te houden met ‘Google almighty’. Mijn advies daarom: schrijf voor mensen. Informeer ze, prikkel ze, verleid ze en activeer ze. En houd rekening met Google. Maar overdrijf niet. Maak het leuk en lekker leesbaar. Daar komt bij: wel eens gehoord van ‘keyword stuffing’? Dat is een overdadig gebruik van zoektermen en -woorden. Vind Google totaal niet leuk. Bestraffen ze in het ergste geval met verlaging van jouw ranking. En over die uitslag kan niet worden gecorrespondeerd. Je bent gewaarschuwd.
  4. Nuttig voor bestaande én nieuwe klanten
    Content marketing is uiterst effectief om binding te houden met je bestaande klanten. Door het regelmatig toevoegen van ‘verse’ content op je website informeer je hen meteen
    over jouw nieuwe producten/diensten. Door bij je content marketing waardevolle informatie (o.a. tips en adviezen) te delen trek je ook nieuwe klanten aan. Wanneer ze online zoeken en op jouw website komen zien ze namelijk dat je meer doet dan alleen maar producten/ diensten verkopen. Je verstrekt ook nuttige en relevante informatie.
    Populair gezegd: je biedt de helpende hand. Essentieel is dat je bij het inzetten van content marketing geloofwaardig en overtuigend overkomt. Da’s niet altijd makkelijk. Geen nood. Kom je daar zelf niet uit dan weet ik een goede content marketeer voor je.
  5. Jouw onderscheidende profilering?
    Bij content marketing zijn ook image (reputatie) en autoriteit van groot belang. Bedenk daarom, voor je werk maakt van content marketing, goed welke image je wilt hebben voor jezelf en je bedrijf. En waardoor jij en je bedrijven je onderscheiden van anderen. Want misschien heb je geen uniek product of een revolutionaire service. Dan is het goed om na te denken over je profilering. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een echte ‘prijsknaller’ bent die genoegen neemt met lage marges. Of dat je heel veel advies en service geeft. Of dat je uitsluitend ‘groene oplossingen’ biedt. Ik noem maar wat. Beginnende MKB-ondernemers en ZZP’ers begaan nog wel eens de fout om zich te profileren als ‘allemansvriend’. Dat is mijn vriendelijk omschrijving voor niet kunnen of niet willen kiezen. Het gevolg is vaak: onduidelijkheid en/of onzekerheid bij je webbezoeker.
    Die haakt daardoor af. Te adviseren is daarom om heel goed na te denken over je profilering. Misschien moet je – bijvoorbeeld als gevolg van de Corona-crisis – je profilering nu aanscherpen of aanpassen.

Over Jeroen van Netten / Rhinoz (web)tekst + marketing

Rhinoz (web)tekst + adviesTekst-expert/copywriter Jeroen van Netten van 1-mans bureau Rhinoz (web)tekst + marketing in Soest is gespecialiseerd in verkoopstimulerende content marketing.
En in het makkelijk uitleggen van complexe materie. Je mag ‘m gerust een veelzijdige en creatieve vakidioot noemen. Hij schrijft o.a. zoekmachinevriendelijke teksten voor websites (SEO webteksten), korte teksten voor e-mails en blogs maar ook lekker leesbare teksten voor whitepapers en e-papers. Zijn opdrachtgevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.

Interesse in een inspirerend adviesgesprek? Maak vrijblijvend een afspraak.

 

Scroll Up