5 essentiële ingrediënten bij storytelling

Als MKB-ondernemer wil je een sterke band opbouwen en onderhouden met je klanten. Maar je bent dagelijks al druk genoeg met de uitvoering van allerlei projecten, acquisitie, etc. Het regelmatig plaatsen van krachtige posts op LinkedIn waarin je nuttige vakmatige informatie ‘weggeeft’ werkt prima om ‘in de picture’ te blijven bij je klanten en suspects en om autoriteit op te bouwen/uit te bouwen. Storytelling is hiervoor eveneens een beproefde oplossing en is bovendien minder ‘vluchtig’.

Feiten alleen overtuigen niet!
Door in (expertise)blogs, beschrijvingen van projecten en cases en op je website gebruik te maken van beproefde storytellingtechnieken kun je heel snel en met meer impact dan bijvoorbeeld een post op social media, een krachtige boodschap overbrengen en je lezer (potentiële nieuwe klant?) overtuigen. Met name in technische branches denkt men vaak een lezer op een website te boeien en verkooptechnisch te overtuigen door zo veel mogelijk feiten en cijfers te spuien. Dat werkt niet echt, zo is gebleken. Beter is om de lezer op emotioneel niveau aan te spreken en zowel boeiend als vakinhoudelijk goed te informeren. Veel bedrijven hebben er een beetje vrees voor maar wat daarbij heel effectief is: een vleugje humor. 

Een humoristische roman?
Pleit ik ervoor om op je website enorme lappen tekst met humoristische verhalen rondom jouw producten en diensten op te tuigen? Beslist niet. Want, net als jij, zijn ook jouw klanten, prospects en suspects dagelijks druk bezig met hun business. En hebben ze geen tijd en/of zin om al te lange teksten te lezen. 

Doelgroep en doel
Ben je, net als ik, overtuigd van de commerciële slagkracht van storytellingtechnieken en wil je die gaan inzetten op je website? Stel jezelf, voor je volop enthousiasme begint met het typen van tekst, eerst de volgende vragen: 

  • Wat is je doelgroep? Aan wie wil je wat verkopen? Wie vertrouwen zij? Waar geloven ze in? Waar zoeken ze naar? Wat zijn hun angsten? Als je je doelgroep goed in je achterhoofd houdt tijdens het schrijven van je tekst, maak je een verhaal dat raakt en overtuigt.
  • Wat wil je bereiken met het vertellen van het verhaal?

Best scorende ‘kopregels’
Een goede kopregel/titel is bijzonder belangrijk. Onderstaand vermeld ik de 4 meest best scorende soorten ‘kopregels’ als je storytelling inzet.

1. Belofte
Doe een duidelijke belofte in je titel. De lezer weet hierdoor welke informatie hij of zij verderop in de tekst mag verwachten.

2. Statement
Maak een stevig statement in je kopregel. Hiermee prikkel en ‘trigger’ je de lezer. Durf in je statement een beetje controversieel te zijn. Tip: ga niet in op politieke voorkeuren en etaleer ook niet je voorliefde voor een Rotterdamse of Amsterdamse voetbalclub. Zoiets kan heel gevoelig liggen.

3. Vraag
Stel je lezer een vraag in de titel van je blog of webtekst. Dat werkt heel goed. Want de lezer herkent de vraag en is nieuwsgierig naar het antwoord.

4. Voordeel
Geef de lezer duidelijk aan welk voordeel het hem of haar oplevert om jouw blogpost of webtekst te lezen. Oftewel maak duidelijk What’s in it for him or her. Onnodig te vermelden dat een combinatie van de hiervoor vermelde kopregels het beste scoort. 

5 essentiële ingrediënten bij storytelling
Verwerk bij het inzetten van verkoopbevorderende storytelling de volgende vijf ingrediënten. 

1. Personen
Je commerciële verhaal gaat als het ware over een reis die de lezer maakt (customer journey). Met een goede verteltechniek breng je die reis tot leven. Wie spelen er een grote rol in het verhaal? En welke rol speel jij in het leven van je klanten of zou je kunnen/willen spelen? Ben jij de held van het verhaal die klanten helpt om problemen op te lossen of te voorkomen?

2. Plot
Het plot of de strijd spreekt lezers enorm aan. Dit is een cruciaal element van je verhaal, omdat we ons verbonden voelen met (zaken)mensen die iets moeten overwinnen.

3. Plaats
Eveneens van belang is de locatie waar het verhaal zich afspeelt. Dat kan een land zijn, maar bijvoorbeeld ook de brainstormruimte waar het idee tot leven kwam. Of je laat het verhaal plaatsvinden in een lift of aan de zijlijn van een sportveld. Of je verplaatst je verhaal en de lezer naar de fabriek waar je product wordt gemaakt.

4. Proces
Tijdens het proces wek je jouw product of diensten tot leven. Je neemt je lezer als het ware bij de hand en geeft een kijkje in jouw keuken zodat je soort van helpende/informerende vriend wordt. 

5. Product (of dienst)
Natuurlijk wil je je product of dienst verkopen. Jouw lezer is niet gek, die weet dat ook. Hou je daarom in bij je storytelling: leg niet de focus op het verkopen. Het trouwens ook goed om te bedenken dat niet elk goed product automatisch een goed verhaal oplevert. Geef in je verhaal het ‘waarom’ achter je product of dienst aan en doe dat op een manier waarbij je subtiel de emoties van je lezer raakt. Een goed en mooi verhaal is echt niet voorbehouden aan bedrijven zoals Tony Chocolonely, ook over jouw bedrijf, producten en diensten is een goed verhaal te vertellen. 

Ik zei het al: commerciële tekst op je website moet niet te lang zijn. Want de lezer heeft wel meer te doen dan door lange teksten heen te ploeteren. Daar komt bij: je moet de lezer informeren, boeien en overtuigen maar het is slim om er voor te zorgen dat hij of zijn moet nog wel vragen over heeft. Die kun je dan beantwoorden tijdens een persoonlijk gesprek (live of telefonisch). Heb jij vragen over storytelling, bel of mail gerust. Ik help je graag verder.

Over Jeroen van Netten / Rhinoz (web)tekst + marketing

Rhinoz (web)tekst + adviesTekst-expert/copywriter Jeroen van Netten van 1-mans bureau Rhinoz (web)tekst + marketing in Soest is gespecialiseerd in verkoopstimulerende content marketing.
En in het makkelijk uitleggen van complexe materie. Je mag ‘m gerust een veelzijdige en creatieve vakidioot noemen. Hij schrijft o.a. zoekmachinevriendelijke teksten voor websites (SEO webteksten), korte teksten voor e-mails en blogs maar ook lekker leesbare teksten voor whitepapers en e-papers. Zijn opdrachtgevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.

Interesse in een inspirerend adviesgesprek? Maak vrijblijvend een afspraak.

Scroll Up